Advice Creeert Impact

Zet aan tot actie met een sterke call to action

image

CTA, de afkorting van call to action is vast een term die je weleens eerder hebt gehoord. Maar wat is dit precies? Een call to action is een soort content dat duidelijk aangeeft wat de volgende stap is en waarmee jij je bezoeker aanzet tot actie. Dit kunnen verschillende acties zijn, van meer bezoekers op je website tot aan het downloaden van een brochure. Behaal jij op je webshop of landingspagina niet de resultaten waar je op had gehoopt? Dan wordt het wellicht tijd om je call to actions een upgrade te geven.

We helpen je op weg

Er zijn verschillende vormen van call to actions. Denk aan buttons, tekstlinks of andere elementen die te klikken zijn, zoals afbeeldingen. Klikt de bezoeker op een call to action, dan leidt dit in veel gevallen naar een landingspagina. Het is jouw opdracht om de lezer te verleiden tot het aanklikken van de CTA. Maar hoe laat je ze opvallen? Én hoe haal je je bezoeker over tot actie?

Met de volgende tips helpen we je op weg naar het maken van sterke en opvallende call to actions!

  1. Bepaal het doel van je call to action

Jouw call to action heeft een bepaald doel, je wilt er iets mee bereiken. Less is more, stel niet te veel doelen op één pagina. Drie is de max.

  1. Bepaal de positie

Je call to action moet opvallen. Plaats hem daarom een logische positie! De meest voorkomende posities zijn boven in beeld in het menu, onder een alinea waar je mensen informeert en onderaan de pagina.

  1. Macro of micro call to action?
  • De macro is de opvallende call to action. Deze wordt vaak gebruikt in combinatie met een gekleurde knop. Het doel is dat je lezer deze CTA niet mist. Met de woorden die je gebruikt in een macro call to action is er geen twijfel mogelijk aan wat de bedoeling is. Woorden zoals ‘Probeer nu’ en ‘Schrijf je in’ worden vaak gebruikt.
  • De micro is de minder opvallende CTA. Hierbij kun je denken aan links die je plaatst in een post op social media of op webpagina’s. Deze leidt je vaak in met een zinnetje zoals “Meer informatie ontvangen? Bekijk dan…”

Nou vooruit, nog een paar extra tips!

  • Gebruik je kleur? Ga dan wel voor de goede! Zorg dat je call to action in contrast staat met de rest van de pagina waar deze geplaatst wordt
  • TESTEN! Zet jij je CTA online? Test deze dan! Toch jammer als je klant de moeite neemt om actie te ondernemen en de knop werkt niet.

Wil jij graag meer informatie over hoe je een call to action inzet? Ons online marketingteam helpt je graag verder.

Pijl blauw Terug naar overzicht

Vond je dit interessant? Laat je inspireren door onze andere blogs.

image
Pijl wit lang
image
Pijl wit lang

Met een team van specialisten werken wij voor merken met ambitie. Met trots kondigen wij onze nieuwe branding aan vanuit ons nieuwe domein in Zwolle. Onze site is in de maak, dus houd ons in de gaten voor wat komt. Jouw toekomst met ons begint hier.

bekijk de branding vacature button