Advice Creeert Impact

Kennis delen

Hoe stel je een social mediastrategie op?

image

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Ook voor bedrijven niet. Door het gebruik van social media krijgen ondernemingen meer naamsbekendheid en behalen betere resultaten. Met sterke content op jouw social media kun je ervoor zorgen dat klanten op jouw website of in jouw webshop terecht komen. Het is belangrijk bij jezelf na te gaan welk doel je wilt bereiken. Wil je vooral veel volgers? Dan deel je leuke feitjes en weetjes waarmee je kennis etaleert. Liever toch bezoekers naar de website? Dan geef je misschien een leuk cadeautje weg die je volgers kunnen opeisen als ze op de sitelink klikken.

Op welke manier je dit doel wilt behalen noemen we de strategie. Maar hoe stel je nou zo’n social mediastrategie op?

Onderzoek je doelgroep

Het is belangrijk te bepalen wie je doelgroep is en te onderzoeken waar de interesses en behoeften liggen. Wat is de leeftijdscategorie? Op welke social media-kanalen is jouw doelgroep actief en op welke momenten? Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter jij op interesse kunt inspelen met jouw content.

Bepaal op welke social media-kanalen je actief wilt zijn

Als het goed is weet je nu op welke social media-kanalen je doelgroep actief is. Het is belangrijk passende content te gaan plaatsen op die kanalen. Kijk ook naar welke kanalen op dit moment het populairst zijn en welke kanalen het best bij jouw doel passen. Instagram zorgt bijvoorbeeld wel voor veel likes, maar niet voor veel clicks. Dit doet Facebook wel.

Creëer unieke en doelgerichte content

Je doelgroep krijgt enorm veel content te zien op social media. Het is daarom belangrijk dat je opvalt. Verdiep je in hoe jij je doelgroep kunt boeien, zodat uitgerekend jouw content hen het meest bij blijft. Maak je gebruik van meerdere kanalen? Pas de inhoud per kanaal dan aan. LinkedIn is bij uitstek geschikt voor boeiende longreads, Op TikTok zien we toch liever grappige content.

Maak een social mediaplanning

Voordat je een planning maakt is het handig om te bedenken hoe vaak je iets wil plaatsen in de week. Maak je geen zorgen, 3x per week is echt geen overkill, je volgers krijgen namelijk dankzij het algoritme niet altijd jouw berichten te zien. Je kunt daarom beter een keertje extra posten. 

Ook is het belangrijk te onderzoeken op welke dagen en op welk tijdstip jouw doelgroep actief is. Dit kan bijvoorbeeld zijn op een dinsdag om 9 uur ‘s ochtends of juist op een donderdagavond. Het is slim om dan op deze momenten jouw content te plaatsen. Bedenk ook of je op deze momenten tijd hebt om de posts op te stellen! Misschien is het handiger om ze van tevoren in te plannen op het kanaal waarop je jouw content gaat plaatsen.

Het opstellen van een social mediastrategie neemt veel tijd in beslag. Advice is gespecialiseerd op gebied van social media en kan jou daarom hierbij goed helpen. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Pijl blauw Terug naar overzicht

Vond je dit interessant? Laat je inspireren door onze andere blogs.

image
Pijl wit lang
image
Pijl wit lang

Met een team van specialisten werken wij voor merken met ambitie. Met trots kondigen wij onze nieuwe branding aan vanuit ons nieuwe domein in Zwolle. Onze site is in de maak, dus houd ons in de gaten voor wat komt. Jouw toekomst met ons begint hier.

bekijk de branding vacature button