Menu

Kantoor

(Newday Office)

Hanzelaan 351

8017 JM Zwolle

Contact

ma t/m vr 08:30 - 17:00

085 029 0100

contact@advice.nl

Support

Start een chat

085 029 0100

support@advice.nl

Blog

Verleid je online bezoekers tot actie met krachtige CTA’s 

Geschreven door

Julia van 't Hoff

Marketeer

Leestijd

3 minuten

Geplaatst op

maandag 24 juni 2024

Verleid je online bezoekers tot actie met krachtige CTA’s 

Diensten in dit artikel

CTA, de afkorting van call to action, is vast een term die je wel eens eerder hebt gehoord. Maar wat houdt het precies in? Een call to action is een vorm van content op jouw website die duidelijk aangeeft wat de volgende stap is én waarmee je jouw bezoekers aanzet tot actie. Dit kan variëren van contact opnemen tot het downloaden van een brochure. Haal je niet de gewenste resultaten op je webshop of landingspagina? Dan is het misschien tijd om je call to actions een upgrade te geven.

Tips voor sterke en opvallende call to actions

We helpen je op weg! Er zijn verschillende vormen van call to actions, zoals buttons, tekstlinks en klikbare elementen zoals afbeeldingen. Wanneer een bezoeker op een call to action klikt, leidt dit meestal naar een landingspagina. Het is jouw taak om de lezer te verleiden om op de CTA te klikken. Maar hoe laat je ze opvallen? En hoe overtuig je je bezoekers om actie te ondernemen?

Bepaal het doel van je CTA

Jouw call to action heeft een specifiek doel, je wilt er iets mee bereiken. Less is more: stel niet te veel doelen op één webpagina. Houd het bij maximaal drie. Door je te focussen op een beperkt aantal doelen, zorg je ervoor dat je boodschap duidelijk en doelgericht blijft. Dit vergroot de kans dat je bezoekers daadwerkelijk overgaan tot actie.

Bepaal de juiste positie

Zorg ervoor dat je call to action opvalt door hem op een logische positie te plaatsen! De meest voorkomende posities zijn bovenaan de pagina in het menu, onder een alinea waarin je mensen informeert, en onderaan de pagina. Plaats de CTA op een plek waar je websitebezoekers gemakkelijk toegang tot hebben en waar ze geneigd zijn om actie te ondernemen.

Macro of Micro Call to Action?

De macro call to action is opvallend en wordt vaak gebruikt in combinatie met een gekleurde knop. Het doel is dat de lezer deze CTA niet kan missen. Gebruik duidelijke woorden zoals ‘Probeer nu’ en ‘Schrijf je in’ om het doel van de CTA onmiskenbaar te maken. De micro call to action is subtieler. Dit kunnen links zijn die je plaatst in een social media-post of op webpagina’s. Deze leiden vaak in met een zinnetje zoals “Meer informatie ontvangen? Bekijk dan…”

Extra tips voor succesvolle Call to Actions

Kies de juiste kleur! Zorg ervoor dat je call to action contrast heeft met de rest van de pagina waarop deze wordt geplaatst. Een opvallende kleur kan de aandacht van de bezoeker trekken en hen stimuleren om door te klikken.

TESTEN! Zet je CTA online? Test deze dan! Het zou jammer zijn als je klant de moeite neemt om actie te ondernemen en de knop werkt niet. Test verschillende varianten van je CTA om te zien welke het meest effectief is en optimaliseer op basis van de resultaten.

Wil je graag meer informatie over hoe je een call to action effectief kunt inzetten? Ons online marketingteam staat klaar om je verder te helpen. Neem vandaag nog contact met ons op! (Dat was er dus één hè…)