De laatste weken van 2025 zijn aangebroken en waarschijnlijk ben je al bezig met je strategie voor 2026. Toch is de kans groot dat je hier niet voldoende tijd in stopt. December is immers een korte of juist extra drukke werkmaand vanwege de feestdagen. Hier heb je natuurlijk geen invloed op. Waar je wél invloed op hebt, is je strategie. En wie goed voorbereid is, kan de decemberdrukte moeiteloos aan. Met deze blog helpen we je graag op weg naar jouw strategie voor 2026.
Hoe flexibel is je merkstrategie?
Hoewel je in december denkt een perfecte strategie ontwikkeld te hebben, kan de wereld er in februari alweer anders uit zien. De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan razendsnel en voor je het weet is je strategie verouderd. Zorg er daarom voor dat je op de hoogte blijft van recente ontwikkelingen binnen je vakgebied. Plan bijvoorbeeld een maandelijks moment in om je strategie onder de loep te nemen. Maak aanpassingen waar nodig. Dit zorgt er niet alleen voor dat je helemaal bij bent, maar het scheelt ook een hoop extra werk aan het einde van het jaar.
Plan details niet uit
Juist omdat je strategie flexibel moet zijn, heeft het geen zin om elk detail van je strategie tot in de puntjes uit te werken. Want eerlijk is eerlijk, hoe vaak loopt een jaarstrategie nou écht precies zoals je had gehoopt? Precies. Zorg er daarom voor dat je strategie in grote lijnen staat en dat je alleen de details voor de komende maand uitwerkt. Daarmee kun je in ieder geval vooruit. Aan het eind van de maand evalueer je en pas je je strategie aan waar nodig. Zo ben je goed voorbereid zonder dat het je uren kost.
2026 biedt nieuwe kansen
Soms is het niet alleen je strategie die een make-over nodig heeft. Misschien is je website verouderd, of kan je huisstijl wel een frisse look gebruiken. In dat geval is het handig om jezelf een aantal vragen te stellen.
Past je uitstraling nog bij je boodschap?
Het samenstellen van een nieuwe strategie is een mooi moment om je huidige merkuitstraling nog eens tegen het licht te houden. Kijk of je uitstraling aansluit bij je boodschap. Let ook op het gebruiksgemak van je website. Laat iemand die je website niet kent je website eens kritisch bekijken. Zo kom je er achter of je website nog wel past bij wat je uit wil stralen.
Zijn je webteksten nog up-to-date?
Staat je website vol blogs, nieuwsberichten en landingspagina’s die ooit relevant waren, maar inmiddels verouderd zijn? Kijk dan regelmatig kritisch naar je teksten. Kloppen de voorbeelden nog? Zijn je tips nog geldig? Zo niet, dan wordt het tijd om je teksten te actualiseren. Zo wordt je content niet alleen waardevoller voor je bezoeker, maar ook beter vindbaar in de zoekmachines. Google hecht veel waarde aan actuele en relevante content, waardoor je met een kleine update vaak al snel zichtbare winst behaalt.
Zet je AI strategisch in?
AI is inmiddels niet meer weg te denken en kan een groot deel van je standaard bedrijfsprocessen slimmer en efficiënter maken. Gebruik je AI nog niet of alleen om je teksten te optimaliseren? Dan is het tijd om je echt in AI te verdiepen en onderzoeken hoe het jouw organisatie verder kan helpen. De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan razendsnel en hoe langer je wacht, hoe meer je achterloopt. Een mooi doel voor 2026 dus.
We raden je aan om bovenstaande punten te verwerken in je strategie voor 2026. Zo vergroot jij je kans op succes in 2026.
Groeien in 2026 begint bij Advice
Of je nu je website en huisstijl wil vernieuwen, je copy & SEO wil verbeteren en AI slim wil implementeren binnen je organisatie, wij staan voor je klaar. Ons team is jouw digitale specialist op afstand en draagt graag bij aan de groei van jouw merk!








