Menu

Kantoor

(Newday Office)

Hanzelaan 351

8017 JM Zwolle

Contact

ma t/m vr 08:30 - 17:00

085 029 0100

contact@advice.nl

Support

Start een chat

085 029 0100

support@advice.nl

Blog

De kracht van corporate identity 

Geschreven door

Simone Storms

Designer

Leestijd

3 minuten

Geplaatst op

maandag 24 juni 2024

De kracht van corporate identity 

Diensten in dit artikel

Onze hersenen zijn gek op kleur. Voordat we überhaupt vormgeving, nummers of woorden waarnemen, heeft ons brein de kleuren al geregistreerd. Kleur is dan ook een van de meest krachtige elementen als het gaat om het ontwerpen van een logo of huisstijl. Met het juiste kleurenpalet kun je je kijkers sturen, emoties opwekken en zelfs hun bloeddruk en hartslag beïnvloeden. Hoe? Dat leggen we je graag uit.

Kleuren spelen een cruciale rol in het herkennen van merken. Denk maar eens aan een groen bierflesje. Onmiddellijk komt Heineken in je op. En zie je een oranje pak met een bitterbal erop? Dan roept je meteen “Mmmm, van…” Precies! Mora dus.

Kortom, kleur is van enorme invloed op het herkennen van merken. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat kleuren niet alleen onze psychologische staat beïnvloeden, maar zelfs onze fysieke gesteldheid kunnen beïnvloeden. Zo kan de kleur rood de bloeddruk en hartslag verhogen. Blauw werkt juist weer rustgevend.

Rustige of juist felle kleuren, elk met hun eigen effect

Soms markeer je een belangrijk stuk tekst in een boek met een felgele fluorescerende marker. Je brein registreert: ‘Belangrijk, dit moeten we onthouden.’ Je ziet steeds vaker websites die deze stijl ook toepassen in hun headers of tussentitels, met als doel jouw aandacht vast te houden. Vaak zijn de teksten zwart, afgebeeld op een rustige witte achtergrond. De boodschap springt er echt uit in die gemarkeerde tekst.

Als je voor je logo, huisstijl of website juist veel verschillende kleuren gebruikt, krijgt het geheel een levendige en energieke uitstraling en ga je meer voor het totaalplaatje.

Hoe pas je dit toe?

Jouw doelgroep zal dus als eerste de kleur van jouw merk of product herinneren. Het is daarom belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden tijdens het opbouwen van je merkidentiteit. Bij Advice beginnen we op een ouderwetse manier, met een kleurenwaaier! Vervolgens bepalen we de identiteit op basis van kleur, vorm en tekst.

We gebruiken kleurenleer om de juiste kleuren te kiezen, afhankelijk van het gevoel dat je wilt uitstralen. Blauw staat bijvoorbeeld voor discipline, vertrouwen, rust en formaliteit. Natuurlijk zijn er verschillende tinten blauw. Welke moet je gebruiken? Hier komt onze jarenlange ervaring om de hoek kijken… Wij kennen de geheimen van kleurgebruik en helpen jou om de perfecte combinatie te vinden die jouw merk doet stralen.

Dus onthoudt dit: kleur is niet zomaar iets moois om naar te kijken. Het strategisch inzetten ervan helpt om een blijvende indruk te maken op je doelgroep. Wij kunnen we helpen in de juiste kleurkeuze! Neem vrijblijvend contact op.