Stel je staat in een parfumwinkel. Op basis waarvan beoordeel je welke luchtjes je wilt testen? Je keuze wordt grotendeels beïnvloed door de flacon en het merk. Maar vergis je niet. Kleur speelt ook een grote rol en bepaalt onbewust welk flesje als eerste de voorkeur krijgt. En dat is precies waarom kleurgebruik zoveel meer is dan een designkeuze. Kleur speelt een zeer prominente rol in de marketing en wordt strategisch ingezet om jouw aandacht te pakken.
De psychologie van kleur in marketing
Waar marketing vroeger gericht was op feitelijke informatie zoals: ‘ons product gaat langer mee’, draait het nu vooral om het creëren van een gevoel. Denk maar eens aan de gemiddelde parfum reclame. Er wordt niets gezegd over de ingrediënten of de voordelen, maar toch werkt het. Het speelt namelijk in op een bepaald gevoel zoals verlangen, kracht of romantiek. Kleur is een strategische keuze om dit gevoel over te brengen. Deze strategie blijkt zeer succesvol. Want hoewel parfum een luxeproduct is, wordt het massaal gekocht.
Wat is de betekenis van kleuren?
Net zoals een potentiële klant in no-time bepaalt welke parfum hij of zij wil testen, beslist een bezoeker binnen circa 0,05 seconden of hij of zij op je website blijft. Ja, je leest het goed: 50 milliseconden! En naast de indeling van je website, maakt kleur het verschil tussen doorklikken of wegklikken. Daarom is het van groot belang om kleur strategisch in te zetten. De juiste kleur op de juiste plek maakt namelijk een wereld van verschil. Hieronder vertellen we je wat de betekenis is van verschillende kleuren, zodat jij hier rekening mee kan houden bij campagnes of een rebranding.
- Rood staat voor romantiek. Denk aan een parfum met een rode kleur. Dit is meestal een romantisch getinte parfum. Daarnaast geeft rood urgentie aan en wordt het vaak gebruikt bij aanbiedingen.
- Oranje is speels en wekt optimisme op. Nu we definitief geplaatst zijn voor het WK voetbal in 2026, is dit de kleur die we komende zomer veel gaan zien. 🇳🇱🦁
- Geel is opvallend en geeft een warm gevoel. Het is dan ook ideaal om geel in te zetten voor een zomerse actie.
- Groen wordt gebruikt voor duurzame, gezonde en natuurlijke producten, omdat het meteen doet denken aan de natuur.
- Blauw staat voor betrouwbaarheid en autoriteit en is de prominente kleur van platforms zoals LinkedIn en Facebook. Dit is geen toeval, want blauw is vanwege zijn betekenis een veelvoorkomende kleur in de techwereld.
- Paars is een kleur die geassocieerd wordt met creativiteit en mysterie. Denk bijvoorbeeld aan het spel Dungeons & Dragons waarin paars veelvuldig voorkomt.
- Roze is een kleur die vaak met liefde en zachtaardigheid in verband wordt gebracht. Het is naast rood een veel voorkomende kleur op valentijnsdag.
- Zwart straalt luxe en kracht uit en wordt daarom veel gebruikt door merken als Dior en Hugo Boss.
Hoe zet ik kleur strategisch in voor mijn merk?
Let op! De inzet van kleur vereist een heldere strategie. Een flitsende advertentie met rood en geel voor een Wellness is niet handig. Net als een pastelkleurige call-to-action op een platform dat juist pronkt met scherpe aanbiedingen. De truc zit ‘m in balans. Blijf daarom dicht bij je merk. Wanneer je tevreden bent met je huidige kleurenpakket, kun je deze kleuren strategisch inzetten bij acties.
Wel kun je eraan denken om bijvoorbeeld de kleur geel subtiel in te zetten bij een zomerse aanbieding, ook wanneer geel niet of nauwelijks voorkomt in je huisstijl. Experimenteer er dus vooral op los en kijk wat goed voelt en wat aanslaat bij je klanten. Zo is het selecteren van kleur geen ondoordachte beslissing, maar een strategische keuze die je boodschap versterkt.
Werp een kritische blik op je website
Kijk eens kritisch naar je website, campagne of branding. Welke kleuren gebruik je? Waarom gebruik je deze kleuren? Welke boodschap wil je ermee overbrengen? Weet je het antwoord op de laatste twee vragen niet, dan is het verstandig om je huisstijl nog eens onder de loep te nemen. Wees niet bang om aanpassingen te maken. Kleuren zijn er in overvloed en door te experimenteren kom je er achter welke kleuren echt werken voor jouw merk.
Je merk online laten groeien?
Bij Advice zijn we naast het optimaliseren van huisstijlen ook gespecialiseerd in het bouwen van websites, online marketing en sociale media. Bekijk direct wat wij voor jou kunnen betekenen en plan een gratis vrijblijvende kennismaking.








