Je hebt een prachtige website gelanceerd. De uitstraling klopt en de teksten zijn on point, precies zoals je het in je hoofd had. En toch wordt je website nauwelijks bezocht. In dat geval is de kans groot dat je website niet goed vindbaar is in de zoekmachines. Dat is waar SEO in beeld komt. In deze blog lees je wat SEO precies is, uit welke onderdelen het bestaat en waarom het ondanks de opkomst van AI-tools zoals ChatGPT nog steeds belangrijk is.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Het draait allemaal om één doel: jouw website beter vindbaar maken binnen de zoekmachines voor mensen die online zoeken naar jouw product of dienst. Hoe hoger de positie van jouw webpagina, hoe groter de kans dat mensen op jouw website belanden.
Bij SEO draait het om de relevantie, het gebruiksgemak en de kwaliteit van je website. Zoekmachines willen hun gebruikers het beste antwoord geven. Jouw taak is zorgen dat jouw website dat antwoord geeft en daarmee biedt wat de gebruiker nodig heeft. We richten ons in deze blog op Google, maar alle beschreven principes zijn ook toepasbaar op andere zoekmachines.
Hoe werkt SEO?
SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Elk onderdeel speelt een belangrijke rol in de vindbaarheid van je website. Hieronder lichten we de drie kern onderdelen van SEO toe:
1. Technische SEO
Een sterke basis is onmisbaar. Je website moet snel laden, veilig zijn (denk aan HTTPS), goed werken op mobiele telefoons en logisch in elkaar zitten. Als Google je website niet goed kan ‘lezen’, zullen je pagina’s geen hoge positie behalen. Daarom is het van belang dat je Technische SEO in orde is. Dit is de basis voor een goede vindbaarheid.
2. Content
De inhoud van je website is ook een bepalende factor voor je vindbaarheid. Op welke termen zoekt je doelgroep? Wat willen ze weten, lezen of oplossen? Blogs, productpagina’s en FAQ’s die antwoord geven op die vragen zorgen voor relevant verkeer. Hoog scorende zoekwoorden zijn belangrijk, maar de kern van SEO is het creëren van natuurlijke begrijpelijke content waarin de vraag van de klant echt wordt beantwoord. Het is dan ook aan te raden om zorgvuldig te zijn met door AI gegenereerde teksten. Deze worden door Google namelijk gezien als spam. Het gevolg is dat pagina’s met teksten die volledig door AI gegenereerd zijn geen hoge positie op Google behalen.
3. Autoriteit
Hoe meer betrouwbare websites naar jouw website linken, hoe beter dit is voor je positie. Google ziet deze doorverwijzingen namelijk als aanbevelingen. Probeer daarom zoveel mogelijk referenties van betrouwbare websites te ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld door de klanten in je cases te vragen om een referentie op hun website te plaatsen of door kennis en inzichten te delen via online magazines. Hoe meer referenties van betrouwbare partijen, hoe hoger je positie in Google uiteindelijk zal zijn.
Is SEO een eenmalige klus?
SEO is helaas geen trucje dat je één keer uitvoert, maar een langdurige strategie die telkens aangescherpt moet worden. De algoritmes van Google veranderen namelijk continu, net als het gedrag van je doelgroep. Blijf daarom constant vernieuwen en optimaliseren. Dan blijf je relevant en dat is precies wat er nodig is voor een goede vindbaarheid op lange termijn.
Wil je nog meer SEO-tips? In onze eerdere blog bespraken we 10 SEO fouten en hoe je ze voorkomt.
Wat betekent AI voor jouw vindbaarheid in Google?
AI verandert de manier waarop mensen zoeken en waarop zoekmachines resultaten tonen. Wie op Google zoekt komt als eerste het inmiddels bekende AI-overzicht tegen. De meeste gebruikers lezen de informatie in dit overzicht en scrollen niet meer verder. Hierdoor komen mensen minder snel op jouw webpagina terecht, zelfs wanneer deze bovenaan in Google staat. Daarnaast stellen steeds minder mensen hun vragen aan Google, maar aan chatbots zoals ChatGPT. AI beïnvloedt dus het online zoekgedrag van gebruikers wat gevolgen heeft op de vindbaarheid van jouw website.
De toekomst van SEO
Betekent dit het einde van SEO? Zeker niet. Het biedt juist nieuwe kansen. De antwoorden die in het AI-overzicht van Google verschijnen, zijn niet afkomstig uit willekeurige bronnen. Google selecteert de bronnen zorgvuldig op basis van techniek, content en autoriteit. Ook ChatGPT en andere chatbots baseren hun antwoorden op informatie die afkomstig is van webpagina’s. Wanneer jouw website technisch en inhoudelijk goed in elkaar zit en je de focus op natuurlijke content en autoritiet legt, vergroot dat jouw vindbaarheid, ook binnen AI-platforms. SEO blijft dus echt nodig en is juist in het AI-tijdperk belangrijker dan ooit.
SEO uitbesteden aan Advice
Bij Advice geloven we niet in vage beloftes, maar in concrete acties. We duiken in jouw website, doelgroep en doelen. Zo ontwikkelen we een slimme SEO-aanpak die echt werkt. Ook op de lange termijn.
Benieuwd naar jouw kansen? Vraag direct gratis SEO-scan aan en ontvang inzicht en concrete actiepunten waar je direct mee aan de slag kunt.








