1. Leesbaarheid
Zorg voor een goede leesbare lay-out. Gebruik op je gehele site minstens lettergrote 16. Ook voor doorlopende langere teksten. Wat het best leesbaar is qua kleur? Zwarte letters op een witte of bleke achtergrond.
2. Een overzichtelijke en duidelijke navigatie
Zorg voor een duidelijke navigatie op je website. Om dit te creëren zijn er een aantal spelregels. Zo is het belangrijk dat er niet meer dan 8 menu items in je navigatie staan. Je menubalk moet immers geen puzzel worden. Als je je website bekijkt op mobiel is het belangrijk dat het woord MENU duidelijk zichtbaar is.
3. Ademruimte
Zorg voor ademruimte. Hiermee bedoelen we witruimte, het lege gedeelte op een webpagina. Het hoeft natuurlijk niet altijd wit te zijn, belangrijk is dat er op dit gedeelte geen afbeeldingen of andere markeringen zijn aangebracht.
Witruimte creëert rust voor het oog en zorgt ervoor dat de aangeboden informatie beter verwerkt kan worden.
4. Actie!
Zorg voor duidelijke koppen en CTA’s, ofwel call to actions. Met een sterke CTA kun je jouw bezoeker sturen.
5. Laat beeld spreken
Gebruik sterker beeld in plaats van lappen tekst. Het is in webdesign belangrijk dat de beelden een tekst versterken, in plaats van andersom.
6. Minder is meer
Doe niet speciaal om speciaal te doen. Laat toeters en bellen achterwege. Dit leidt alleen maar af van de boodschap die je wilt geven.
7. Uniformiteit is the key
Gebruik je kleuren? Gebruik dan overal dezelfde kleuren. Dus hetzelfde blauw uit je logo, overal hetzelfde lettertype en dezelfde pagina-structuur. Heb je het online voor elkaar? Tip is om dit dan ook offline door te voeren, in je brochures, offertes en briefpapier. Conclusie: Houd altijd overal dezelfde stijl aan. Dit werkt meteen mee aan je merkherkenning 😉
8. Werkt op elk apparaat
Zorg ervoor dat je webdesign responsief is. Dit betekent dat de website goed werkt op grote schermen, maar ook op de smartphone en tablet. Voorkom dat het design op kleiner scherm in elkaar drukt. Het ontwerp moet zich aanpassen aan het formaat van het scherm.
9. Kleur is kracht
Kleuren geven kracht aan je website. Ga je voor rust en vertrouwen? Kies dan voor de kleur blauw. Groen kan eco of gezondheid betekenen terwijl donkergroen exclusiviteit uitstraalt. Staat actie en kracht centraal? Dan is rood jouw kleur. Wist je dat geel vaak voor goedkoop staat? Daarom hebben promoties vaak een gele kleur.
10. Website is geen drukwerk
Op papier is er geen limiet qua creativiteit, maar de vormgeving binnen een webbrowser heeft wel technische grenzen. Is een creatief ontwerp heel moeilijk technisch te realiseren? Vraag jezelf dan af of het bijdraagt aan het doel van de website. Zo niet? Hou het dan wat simpeler.
Een goed webdesign zorgt voor een hoger conversiepercentage. Het is dus slim om hiermee aan de slag te gaan. Meer weten over webdesign en webdevelopment? Bekijk dan eens onze diensten pagina of stuur een mailtje naar damy@advice.nl voor meer informatie over jouw ‘toekomstige’ website!